رئیس انجمن تولیدکنندگان باتری مطرح کرد عرضه باتری‌های ایرانی با نام‌ خارجی/ انجمن قطعه‌سازان بلندگوی خودروسازان شده ‌است

فرستاده شده توسط  
946 بار نمایش

رئیس انجمن تولیدکنندگان باتری از عرضه بخشی از باتری‌های خودروی تولید داخل در بسته‌بندی‌ خارجی و با نام باتری کُره‌ای خبر داد و از عدم پیگیری مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان، توسط منتخبان انجمن قطعه‌سازان انتقاد کرد.


به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مسعود گل‌شیرازی در یک نشست خبری با بیان اینکه در حال حاضر 70 درصد ظرفیت کارخانه‌های تولید باتری در کشور فعال است، اظهار داشت: ظرفیت تولید صنعت باتری‌سازی در کشور 15 میلیون باتری است و در حال حاضر بیش از 40 واحد تولیدی در حال احداث در کشور وجود دارد که با بهره‌برداری از آنها، ظرفیت تولید باتری کشور به 40 میلیون عدد می‌رسد.

وی با بیان اینکه تا سال گذشته کمتر از 50 درصد ظرفیت واحدهای تولیدی در صنعت باتری‌سازی فعال بوده‌اند، افزود: با محدودیت‌های ارزی و سیاست کنترل واردات، ظرفیت فعال کارخانه‌های داخلی افزایش یافت و در حال حاضر 70 درصد ظرفیت واحدهای تولیدی فعال است.

وی، حذف ال‌سی داخلی از مراودات تجاری واحدهای اقتصادی را از جمله عوامل تأثیرگذار در مطالبات قطعه‌سازان از صنایع خودروسازی عنوان کرد و گفت: در تولید باتری، ظرفیت مازاد در کشور وجود دارد که در صورت رفع محدودیت‌های صادراتی، امکان فعال شدن همه این ظرفیت فراهم خواهد شد.

گل‌شیرازی با تأکید بر لزوم ایجاد گمرکات تخصصی برای واردات باتری به کشور، گفت: عدم ایفای تعهدات خودروسازان به قطعه‌سازان باعث شده که برخی قطعه‌سازان با مطالبات معوق دو ساله روبرو شوند و تمایلی به ادامه همکاری با خودروسازان نداشته باشند.

وی با انتقاد از دخالت خودروسازان در انتخابات انجمن قطعه‌سازان، گفت: منتخبان انجمن قطعه‌سازان به جای رصد مطالبات صنفی از خودروسازان، بیشتر به بلند‌گوی حمایتی از خودروسازان تبدیل شده‌اند که نیاز به تجدید‌نظر اساسی در زمینه پیگیری مطالبات صنف باتری وجود دارد.

به گفته وی، اصلاح ضرایب مالیاتی برای تولید‌کنندگان قطعات خودرو در حد سایر تولید‌کنندگان متناسب با بازده قطعه‌سازان در بازار شفاف بورس از جمله اقداماتی است که می‌توانند به صنعت قطعه‌سازی کمک کند.

رئیس انجمن تولیدکنندگان باطری افزود: در حال حاضر ضرایب مالیاتی 15 درصدی برای قطعه‌سازان اعمال می‌شود، در حالی که این ضریب طبق بازده آنها باید به یک سوم رقم فعلی برسد.

وی تصریح کرد: مباحث قیمت‌گذاری باعث شده که عوامل توزیع باتری که قبلاً با سود 5 درصدی کار می‌کردند، حال به سود کمتر از 30 درصد راضی نباشند.

وی میزان تولید باتری در کشور را در سال گذشته 7 میلیون عدد عنوان کرد و گفت: طی 6 ماهه امسال 4 میلیون و 800 هزار باتری در کشور تولید شد که پیش‌بینی می‌شود این رقم تا پایان سال به 10 میلیون عدد برسد.

وی در مورد برخی انتقاد‌ها مبنی بر تأخیر تحویل باتری‌های داخلی به توزیع‌کنندگان نیز گفت: معدل زمان سفارش‌گذاری تا ارسال باتری در اکثر واحدهای تولیدی کمتر از 3 روز است و در حال حاضر باتری‌های ایرانی با استاندارد دین اروپا و یا با استاندارد ژاپن تولید می‌شوند.

گل‌شیرازی همچنین با تأکید بر کیفیت مناسب باتری‌های داخلی، گفت: بیش از 50 برند باطری در کشور وجود دارد و باتری‌های داخلی با سرب با درجه خلوص در حد استانداردهای جهانی تولید می‌شوند.

وی از عرضه بخشی از باتری تولید داخل در بسته‌بندی‌های خارجی و با نام باتری کره‌ای خبر داد و گفت: برخی توزیع‌کنندگان، باتری تولید داخل را طی یک فرایند بسته‌بندی که در تهران ایجاد کرده‌اند، در جعبه‌های به ظاهر خارجی، بسته‌بندی می‌کنند و به عنوان محصول کره‌ای با قیمت بالاتر به مشتریان عرضه می‌کنند.

وی با بیان اینکه باتری‌های خارجی معمولاً دارای گارانتی نیستند، گفت: باتری‌های داخلی از گارانتی 15 تا 18 ماهه برخوردار هستند.

رئیس انجمن تولیدکنندگان باتری، نبود سقف سود برای کالاهای وارداتی را از جمله عواملی دانست که توزیع‌کننده‌ها را به سمت محصول خارجی سوق می‌دهد.