رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان باتری روز دوشنبه 1392/8/7 در محل دفتر انجمن در تهران طی نشستی با خبرگزاریها و مطبوعات کشور نسبت به اطلاعرسانی و شفافسازی آمارهای صنعت باتری و بیان مطالبات بر حق تولیدکنندگان این صنعت پرداخت.
مسعود گلشیرازی ضمن بیان تاریخچه ای از صنعت باتری کشور اظهار داشت: تا قبل از انقلاب تنها یک کارخانه تولیدی باتری در کشور وجود داشت و بعد از انقلاب دارای بیش از ده کارخانه در حال تولید و دهها طرح در حال احداث هستیم. ایشان ضمن تأکید بر انتقال تکنولوژی و تولید کیفی محصولات داخلی، اذعان نمود هم اکنون بیش از 20 واحد تولیدی با بیش از 40 هزار نفر در صنعت باتری و صنایع وابسته مشغول به فعالیت هستند.
مسعود گلشیرازی با بیان اینکه در حال حاضر 70 درصد ظرفیت کارخانههای تولید باتری در کشور فعال است، اظهار داشت: ظرفیت تولید صنعت باتریسازی در کشور 15 میلیون باتری است و در حال حاضر بیش از 40 واحد تولیدی در حال احداث در کشور وجود دارد که با بهرهبرداری از 25 میلیون ظرفیت تولیدی آنها، ظرفیت تولید باتری کشور به 40 میلیون عدد میرسد.
وی با بیان اینکه تا سال گذشته کمتر از 50 درصد ظرفیت واحدهای تولیدی در صنعت باتریسازی فعال بودهاند، افزود: با محدودیتهای ارزی و سیاست کنترل واردات، ظرفیت فعال کارخانههای داخلی افزایش یافت و در حال حاضر 70 درصد ظرفیت واحدهای تولیدی فعال است.
وی، حذف السی داخلی از مراودات تجاری واحدهای اقتصادی را از جمله عوامل تأثیرگذار در مطالبات قطعهسازان از صنایع خودروسازی عنوان کرد و گفت: در تولید باتری، ظرفیت مازاد در کشور وجود دارد که در صورت رفع محدودیتهای تعرفه ای، شاهد صادرات باتریهای ایرانی به خارج از کشور نیز خواهیم بود.
گلشیرازی با تأکید بر لزوم ایجاد گمرکات تخصصی برای واردات باتری به کشور، گفت: عدم ایفای تعهدات خودروسازان به قطعهسازان باعث شده که برخی قطعهسازان با مطالبات معوق دو ساله روبرو شوند و تمایلی به ادامه همکاری با خودروسازان نداشته باشند.
وی با انتقاد از دخالت خودروسازان در انتخابات انجمن قطعهسازان، گفت: منتخبان انجمن قطعهسازان به جای رصد مطالبات صنفی از خودروسازان، بیشتر به بلندگوی حمایتی از خودروسازان تبدیل شدهاند که نیاز به تجدیدنظر اساسی در زمینه پیگیری مطالبات صنف باتری وجود دارد.
به گفته وی، اصلاح ضرایب مالیاتی برای تولیدکنندگان قطعات خودرو در حد سایر تولیدکنندگان متناسب با بازده قطعهسازان در بازار شفاف بورس از جمله اقداماتی است که میتوانند به صنعت قطعهسازی کمک کند.
رئیس انجمن تولیدکنندگان باتری افزود: در حال حاضر ضرایب مالیاتی 15 درصدی برای قطعهسازان اعمال میشود، در حالی که این ضریب طبق بازده آنها باید به یک سوم رقم فعلی برسد.
وی تصریح کرد: مباحث قیمتگذاری باعث شده که عوامل توزیع باتری که قبلاً با سود 5 درصدی کار میکردند، حال به سود کمتر از 30 درصد راضی نباشند.
وی میزان تولید باتری در کشور را در سال گذشته 7 میلیون عدد عنوان کرد و گفت: طی 6 ماهه امسال 4 میلیون و 800 هزار باتری در کشور تولید شد که پیشبینی میشود این رقم تا پایان سال به 10 میلیون عدد برسد.
وی در مورد برخی انتقادها مبنی بر تأخیر تحویل باتریهای داخلی به توزیعکنندگان نیز گفت: معدل زمان سفارشگذاری تا ارسال باتری در اکثر واحدهای تولیدی کمتر از 3 روز است و در حال حاضر باتریهای ایرانی با استاندارد اروپا و یا با استاندارد ژاپن تولید میشوند.
گلشیرازی همچنین با تأکید بر کیفیت مناسب باتریهای داخلی، گفت: بیش از 50 برند باتری در کشور وجود دارد و رنج تولیدات از باتری ۴۵ و ۵۰ آمپر که در رنو۵ و پراید مصرف می شود تا ۲۲۰ آمپر و باتری تانک، متغیر است و باتریهای داخلی با سرب با درجه خلوص در حد استانداردهای جهانی تولید میشوند.
وی از عرضه بخشی از باتری تولید داخل در بستهبندیهای خارجی و با نام باتری کرهای خبر داد و گفت: برخی توزیعکنندگان، باتری تولید داخل را طی یک فرایند بستهبندی که در تهران ایجاد کردهاند، در جعبههای به ظاهر خارجی، بستهبندی میکنند و به عنوان محصول کرهای با قیمت بالاتر به مشتریان عرضه میکنند.
رئیس انجمن کارفرمایان تولید باتری در مورد قیمت و کیفیت باتری های عرضه شده در واحدهای صنفی توزیعی گفت: براساس قانون، عوامل توزیع باتری های تولید داخلی می توانند تا ۱۲ درصد برای عرضه محصول به مصرف کننده و خریدار سود دریافت کنند، این در حالی است که به دلیل نبود نظارت بر قیمت گذاری محصول برخی از فروشندگان بین ۳۰ تا ۶۰ درصد از خریداران داخلی سود دریافت میکنند.
وی با بیان اینکه باتریهای خارجی معمولاً دارای گارانتی نیستند، گفت: باتریهای داخلی از گارانتی 15 تا 18 ماهه برخوردار هستند.
رئیس انجمن تولیدکنندگان باتری، نبود سقف سود برای کالاهای وارداتی را از جمله عواملی دانست که توزیعکنندهها را به سمت محصول خارجی سوق میدهد.
لینک خبرگزاری ها و مطبوعات:
39183=http://www.iribnews.ir/NewsBody.aspx?ID
http://www.irna.ir/fa/News/80880239
http://isna.ir/fa/news/92081005815
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13920807000867
http://www.mehrnews.com/detail/News/2164993
http://mobile.tasnimnews.com/1392/08/07/178172
http://www.khabaronline.ir/detail/319898
http://www.donya-e-eqtesad.com/news/762641/
http://www.jomhourieslami.com/1392/13920808/13920808_18_jomhori_islami_eghtesadi_0010.html
http://www.nasimonline.ir/NSite/FullStory/News/?Id=655077
http://www.mashreghnews.ir/fa/news/259500
http://eghtesadonline.com/fa/content/30283