>>آیا واردات خودرو رقابتی است؟

1394/04/14
فرستاده شده توسط  مدیر سایت
1451 بار نمایش

رییس شورای رقابت از ترفند جدید برخی نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی برای رقابتی جلوه دادن فرآیند فعلی واردات خودرو به کشور با هدف حفظ انحصار بر این بازار، پرده برداشت.

 

به گزارش خبرنگار ایسنا، وزارت صنعت، معدن و تجارت در بهمن ماه سال گذشته در دستورالعملی واردات خودرو به کشور را به نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی منحصر کرد.

 

اگرچه این وزارتخانه پس از انتقادات صورت گرفته به انحصاری شدن واردات، دستورالعمل خود را تعدیل و واردات خودرو برای واردکنندگان متفرقه را، مشروط به ایجاد شبکه نمایندگی خدمات پس از فروش یا خرید گارانتی از نمایندگی‌های رسمی، آزاد اعلام کرد با این حال به گفته کارشناسان از جمله شورای رقابت، واردات خودرو همچنان در انحصار نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی قرار دارد زیرا نمایندگی‌های رسمی از فروش خدمات گارانتی و صدور اجازه واردات برای واردکنندگان متفرقه، خودداری می‌کنند.

 

رییس شورای رقابت در جدیدترین اظهارنظر خود در این زمینه اظهار کرده است که فقط تعداد محدودی توانسته‌اند از طریق نمایندگی‌های رسمی اقدام به واردات کنند. البته به نظر می‌رسد که آن تعداد محدود هم کارکنان خود نمایندگی‌های رسمی بوده‌اند.

 

این اظهارات در حالی است که شورای رقابت در جلسه پیشین خود با حضور قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت، از این وزارتخانه خواسته بود که دستورالعمل واردات خودرو را اصلاح کرده و روند واردات خودرو به کشور را رقابتی کند، با این حال به فاصله چند روز از این درخواست، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بر رقابتی بودن روند فعلی واردات خودرو به کشور تاکید و این درخواست را رد کرد .

 

پس از آن در جدیدترین رویداد در این زمینه رییس شورای رقابت در واکنش به اظهارات معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر وجود انحصار در واردات خودرو، اظهار کرد که هنوز دستورالعمل ساماندهی خودروهای وارداتی بازار را به سمت رقابتی شدن هدایت نکرده است.

وی حتی هشدار داد که در صورت اصلاح نشدن دستورالعمل مذکور، شورای رقابت براساس قانون باید به این موضوع ورود پیدا کند تا انحصار بازار خودروهای وارداتی برطرف شود.

 

هشدار رییس شورای رقابت به اینکه اگر وزارت صنعت، معدن و تجارت در جهت اصلاح دستورالعمل واردات خودرو اقدام نکند، این شورا راسا به این کار اقدام خواهد کرد، در حالی است که اقدام برخی نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی در زمینه صدور مجوز واردات خودرو برای کارکنان‌شان نشان می‌دهد که این شرکت‌ها تا حدی بر حفظ انحصار بر واردات خودرو اصرار دارند که در این زمینه حتی از اقداماتی همچون صدور مجوزهای واردات خودرو برای کارکنان‌شان با هدف رقابتی جلوه دادن واردات خودرو نیز، فروگذار نیستند.

 

در چنین شرایطی باید دید که آیا شورای رقابت می‌تواند طبق وظایف ذاتی خود، روند واردات خودرو به کشور را رقابتی کند یا اینکه اقدامات این‌چنینی نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی کارساز خواهد بود.