جلسه وزارت صنعت،معدن و تجارت در خصوص باتری موتور سیکلت

1392/08/13
فرستاده شده توسط  
2414 بار نمایش
روز چهارشنبه 13 آبان ماه 1392 ساعت14 ،جلسه ای در وزارت صنعت،معدن و تجارت در خصوص باتری موتورسیکلت و شرکت تولیدکننده باتی خودرو و انجمن صنفی تولیدکنندگان باتری برگزار گردید و آقای میرنژاد و خانم باقرپور ریاست جلسه را بر عهده داشتند.

 

 
روز چهارشنبه 13 آبان 1392 ساعت 14، جلسه­ ای در وزرات صنعت، معدن و تجارت درخصوص باتري موتورسيكلت و همچنین رسيدگي به مسائل توليد باتري خودرو با حضور توليدكنندگان موتورسیکلت و اعضاى سنديكای مربوطه و چند شركت توليدكننده باتري خودرو و انجمن صنفی تولیدکنندگان باتری برگزار گرديد و آقاي ميرنژاد و خانم قربان­پور رياست جلسه را برعهده داشتند.
 
از آنجایی که عضو هیأت مدیره انجمن در این جلسه حضور داشتند و گزارشی از وضعیت باتری ارائه نمودند، به دلیل اهمیت موضوعات مطروحه، مقررشد گزارش این جلسه به استحضار تولیدکنندگان محترم باتری برسد که به خلاصه گزارش آن به شرح ذیل می­باشد.
 
در ابتدا گزارشی در خصوص کمبود باتری موتورسیکلت در داخل به جلسه ارائه شد و اعضای سندیکا و تولیدکنندگان موتورسیکلت در رابطه با محدودیت و ممنوعیت ورود باتری خودرو (که به نحوی این قانون ممنوعیت ورود، باتری موتورسیکلت را نیز تحت تأثیر و شامل شده است) بحث نمودند و درخواست مستثنی شدن امر ورود باتری موتورسیکلت از باتری خودرو و نیز اجازه مشروط ورود باتری 3 آمپر و7 آمپر خاص موتور سیکلت را داشتند.
 
الف: از طرف تولیدکنندگان موتورسیکلت و اعضا سندیکای موتورسیکلت و تولیدکنندگان قطعات آن گزارش مبسوطی به جلسه اعلام شد.
 
 نتیجه آن که، برای جبران کمبود به دلیل عدم تولید باتری موتورسیکلت درداخل در حد نیاز، مقرر شد با احتیاط دقیق برای جلوگیری از سوء­استفاده سودجویان از نقاط ضعف دستورالعمل­ها، حداقل در یک مقطع زمانی با صدور مجوز واردات باتری صرفاً برای موتورسیکلت در آمپراژ 3 و 7 موافقت گردد.
 
البته شرکت صباباتری اعلام نمود از ماه آينده برنامه توليد روزانه تعداد ١٠٠٠ عدد باترى 7 و 3 آمپر را دارد که بدیهی است تولید و عرضه آن به بازار موضوع کمبود فعلی را حل نمی­کند.
 
به طورخلاصه اطلاعات مطرح شده در جلسه به شرح ذیل می­باشد:
 
1- حدود هفت میليون موتورسیکلت در ايران موجود است.
 
2- باتري مورد نياز موتورسیکلت عموماً 7 آمپر و 3 آمپر مي­باشد.
 
3- در حال حاضر سالانه 500 هزار موتورسیکلت در ايران توليد مي­شود كه تعداد قابل توجهی از آنها صادر می­گردند و بالطبع 500 هزار باتري موتورسیکلت لازم است كه با احتساب موتورسیکلت­هاي تولیدی، سالانه حدود 4 تا 5 میلیون باتری موتورسیکلت مورد نياز است.
 
4- مصرف انواع باتری موتورسیکلت بيش از 70 درصد 3 آمپر، 20 در صد 7 آمپر و 10 درصد ساير آمپرهاست.
 
5- به گفته آقای حجازی، رئیس سندیکای موتورسیکلت، واحد جديدي در حال سرمايه­گذاري با ظرفيت تولید ٢ میليون باتری موتورسیکلت است.
 
6- شركت آذرباتری اعلام نمود در رابطه با توليد باتری موتورسیکلت، عليرغم اينكه ماشين­آلات توليد باتری موتورسیکلت را دارد، تا وقتی ظرفیت بازار مشخص نگردد، برنامه­ای برای تولید ندارد.
 
ب: بعد از جلسه فوق، جلسه وزارت صنعت و معدن و تجارت با تولیدکنندگان باتری خودرو با حضور شرکت صبا باتری، آذر باتری و همچنین  نماینده شرکت سپاهان باتری و توزیع خاورمیانه و انجمن برگزار گردید.
 
در این جلسه، ابتدا گزارشی از نگرانی­هایی که از منابع غیرمسئول مخصوصاً از ناحیه واردکنندگان باتری خارجی جوسازی شده بود و به وزارت صنایع و سایر ارگان­ها اعلام و در خبرهای مختلف رسانه­ای اعلام کمبود باتری شده بود و در مقابل نیز جهت استدلال صحبت­های خود، در خواست واردات و اجازه آن را داشتند در جلسه مطرح گردید که خوشبختانه با درایت و توجه وزارت صنعت خصوصاً در یکسال گذشته که پیگیر مداوم تولید و رفع موانع آن بوده است و با کمک سازمان حمایت از مصرف­کنندگان و تولیدکنندگان و نیز گمرک ایران در این مدت گذشته، تا حد زیادی از ورود باتری­های قاچاق جلوگیری شده است.
 
ثانیاٌ، با قرار دادن باتری در اولویت دهم علاوه بر اینکه باعث تقویت تولیدکنندگان داخلی شده­اند، موجب گردیده­اند که تولیدکننده داخلی توانمندی­های لازم را اعمال کرده و نیاز بازار مصرف را بطور کامل تأمین نمایند.
 
ثالثا،ً امکان صادرات باتری ایرانی که با کیفیت بسیار خوب و با خدمات پس از فروش در حال حاضر در کشور تولید می­شود، فراهم گردد که این آمار تولید در مقایسه با مصرف داخلی، مورد رضایت وزرارت صنایع قرار گرفت.
 
همچنین در ادامه جلسه، گزارشی از تولید شش ماهه اول سال جاری توسط تولیدکنندگان باتری ارائه شد که وزارت صنعت اعتقاد داشت 5/4 (چهار و نیم) میلیون باتری تولید شده ولی آمار انجمن مبنی بر تولید 8/4 میلیون (چهار و هشت) میلیون می­باشد (شاید بدلیل گارانتی­های تأمین شده از طرف واحدهای تولیدی که جزو محاسبات آنها نیست) و این آمار در صورتی که شش ماهه دوم بر همین اساس جلو برود به فرض معادل 3/1، نشان­دهنده این است ایران نه تنها به مرز خودکفایی رسیده است، بلکه به مرز صادرات هم رسیده است.
 
موضوع باتری­های صنعتی نیز در جلسه مطرح شد که صبا باتری اعلام نمود در حال حاضر از باتری­های سبک تا 2000 آمپر تولید دارد و نیاز کشور تأمین نمی­شود و به شدت وابستگی به واردات می­باشد.
 
از آنها گزارش جامع­تری درخواست شد که اعلام نمودند کار مطالعاتی قابل استناد در حال حاضر ندارند.
 
جلسه در ساعت 15:40 به پایان رسید.
دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید.