1392/08/13
فرستاده شده توسط
2414 بار نمایش
روز چهارشنبه 13 آبان ماه 1392 ساعت14 ،جلسه ای در وزارت صنعت،معدن و تجارت در خصوص باتری موتورسیکلت و شرکت تولیدکننده باتی خودرو و انجمن صنفی تولیدکنندگان باتری برگزار گردید و آقای میرنژاد و خانم باقرپور ریاست جلسه را بر عهده داشتند.
روز چهارشنبه 13 آبان 1392 ساعت 14، جلسه ای در وزرات صنعت، معدن و تجارت درخصوص باتري موتورسيكلت و همچنین رسيدگي به مسائل توليد باتري خودرو با حضور توليدكنندگان موتورسیکلت و اعضاى سنديكای مربوطه و چند شركت توليدكننده باتري خودرو و انجمن صنفی تولیدکنندگان باتری برگزار گرديد و آقاي ميرنژاد و خانم قربانپور رياست جلسه را برعهده داشتند.
از آنجایی که عضو هیأت مدیره انجمن در این جلسه حضور داشتند و گزارشی از وضعیت باتری ارائه نمودند، به دلیل اهمیت موضوعات مطروحه، مقررشد گزارش این جلسه به استحضار تولیدکنندگان محترم باتری برسد که به خلاصه گزارش آن به شرح ذیل میباشد.
در ابتدا گزارشی در خصوص کمبود باتری موتورسیکلت در داخل به جلسه ارائه شد و اعضای سندیکا و تولیدکنندگان موتورسیکلت در رابطه با محدودیت و ممنوعیت ورود باتری خودرو (که به نحوی این قانون ممنوعیت ورود، باتری موتورسیکلت را نیز تحت تأثیر و شامل شده است) بحث نمودند و درخواست مستثنی شدن امر ورود باتری موتورسیکلت از باتری خودرو و نیز اجازه مشروط ورود باتری 3 آمپر و7 آمپر خاص موتور سیکلت را داشتند.
الف: از طرف تولیدکنندگان موتورسیکلت و اعضا سندیکای موتورسیکلت و تولیدکنندگان قطعات آن گزارش مبسوطی به جلسه اعلام شد.
نتیجه آن که، برای جبران کمبود به دلیل عدم تولید باتری موتورسیکلت درداخل در حد نیاز، مقرر شد با احتیاط دقیق برای جلوگیری از سوءاستفاده سودجویان از نقاط ضعف دستورالعملها، حداقل در یک مقطع زمانی با صدور مجوز واردات باتری صرفاً برای موتورسیکلت در آمپراژ 3 و 7 موافقت گردد.
البته شرکت صباباتری اعلام نمود از ماه آينده برنامه توليد روزانه تعداد ١٠٠٠ عدد باترى 7 و 3 آمپر را دارد که بدیهی است تولید و عرضه آن به بازار موضوع کمبود فعلی را حل نمیکند.
به طورخلاصه اطلاعات مطرح شده در جلسه به شرح ذیل میباشد:
1- حدود هفت میليون موتورسیکلت در ايران موجود است.
2- باتري مورد نياز موتورسیکلت عموماً 7 آمپر و 3 آمپر ميباشد.
3- در حال حاضر سالانه 500 هزار موتورسیکلت در ايران توليد ميشود كه تعداد قابل توجهی از آنها صادر میگردند و بالطبع 500 هزار باتري موتورسیکلت لازم است كه با احتساب موتورسیکلتهاي تولیدی، سالانه حدود 4 تا 5 میلیون باتری موتورسیکلت مورد نياز است.
4- مصرف انواع باتری موتورسیکلت بيش از 70 درصد 3 آمپر، 20 در صد 7 آمپر و 10 درصد ساير آمپرهاست.
5- به گفته آقای حجازی، رئیس سندیکای موتورسیکلت، واحد جديدي در حال سرمايهگذاري با ظرفيت تولید ٢ میليون باتری موتورسیکلت است.
6- شركت آذرباتری اعلام نمود در رابطه با توليد باتری موتورسیکلت، عليرغم اينكه ماشينآلات توليد باتری موتورسیکلت را دارد، تا وقتی ظرفیت بازار مشخص نگردد، برنامهای برای تولید ندارد.
ب: بعد از جلسه فوق، جلسه وزارت صنعت و معدن و تجارت با تولیدکنندگان باتری خودرو با حضور شرکت صبا باتری، آذر باتری و همچنین نماینده شرکت سپاهان باتری و توزیع خاورمیانه و انجمن برگزار گردید.
در این جلسه، ابتدا گزارشی از نگرانیهایی که از منابع غیرمسئول مخصوصاً از ناحیه واردکنندگان باتری خارجی جوسازی شده بود و به وزارت صنایع و سایر ارگانها اعلام و در خبرهای مختلف رسانهای اعلام کمبود باتری شده بود و در مقابل نیز جهت استدلال صحبتهای خود، در خواست واردات و اجازه آن را داشتند در جلسه مطرح گردید که خوشبختانه با درایت و توجه وزارت صنعت خصوصاً در یکسال گذشته که پیگیر مداوم تولید و رفع موانع آن بوده است و با کمک سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان و نیز گمرک ایران در این مدت گذشته، تا حد زیادی از ورود باتریهای قاچاق جلوگیری شده است.
ثانیاٌ، با قرار دادن باتری در اولویت دهم علاوه بر اینکه باعث تقویت تولیدکنندگان داخلی شدهاند، موجب گردیدهاند که تولیدکننده داخلی توانمندیهای لازم را اعمال کرده و نیاز بازار مصرف را بطور کامل تأمین نمایند.
ثالثا،ً امکان صادرات باتری ایرانی که با کیفیت بسیار خوب و با خدمات پس از فروش در حال حاضر در کشور تولید میشود، فراهم گردد که این آمار تولید در مقایسه با مصرف داخلی، مورد رضایت وزرارت صنایع قرار گرفت.
همچنین در ادامه جلسه، گزارشی از تولید شش ماهه اول سال جاری توسط تولیدکنندگان باتری ارائه شد که وزارت صنعت اعتقاد داشت 5/4 (چهار و نیم) میلیون باتری تولید شده ولی آمار انجمن مبنی بر تولید 8/4 میلیون (چهار و هشت) میلیون میباشد (شاید بدلیل گارانتیهای تأمین شده از طرف واحدهای تولیدی که جزو محاسبات آنها نیست) و این آمار در صورتی که شش ماهه دوم بر همین اساس جلو برود به فرض معادل 3/1، نشاندهنده این است ایران نه تنها به مرز خودکفایی رسیده است، بلکه به مرز صادرات هم رسیده است.
موضوع باتریهای صنعتی نیز در جلسه مطرح شد که صبا باتری اعلام نمود در حال حاضر از باتریهای سبک تا 2000 آمپر تولید دارد و نیاز کشور تأمین نمیشود و به شدت وابستگی به واردات میباشد.
از آنها گزارش جامعتری درخواست شد که اعلام نمودند کار مطالعاتی قابل استناد در حال حاضر ندارند.
جلسه در ساعت 15:40 به پایان رسید.
دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید.